Az exportálásnak kockázatai vannak. Ezért még inkább fontos, hogy a vállalkozások világos célokat hozzanak létre és briefeljék, tanulmányozzák a kívánt célpiacot, mielőtt új exportértékesítés tevékenységeket kezdeményeznének.
Az exportmarketing terv kidolgozása pedig kritikus lépés minden vállalkozás piacbővítési törekvésében. Hogyan viszonyulj hozzá?
Ha vállalkozó vagy, akkor egy valamit egészen biztosan te is gyakorta csinálsz: a vállalkozásod fejlesztésén gondolkodsz, tehát gyakran agyalsz.
Próbálsz rájönni arra, hogy mit hogyan, min és mikor változtass, hogy több hasznod és profitod lehessen.
Előkerül a marketingesed, a könyvelőd, az adatok és a cashflow.
Ha az export világ rögös és ingoványos ösvényeire vonz be a sors vagy leginkább az ambíció, próbálod megtalálni az eszközeidet, hogy az export marketingfolyamatok flottul menjenek.
De az export projekted sunyi kis trollja már az elején komoly megfontolásra sarkall: vajon mit kell és kell-e egyáltalán másképp csinálnod, az exportmarketingben, mint eddig a hazai piacon?
Egy exportmarketing terv lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy megvizsgálják célpiacukat, és meghatározzák, hogy termékeik hogyan illeszkedhetnek be abba sikeresen.
Ugyanis Magyarország nagyságú különbségek vannak a piacok és az országok között, amelyek eleve kizárják „az egy méretű cipőt mindenkinek” megközelítés alkalmazását az exportmarketingben.
Egyméretű cipő mindenkinek – hogy így van ez az exportmarketing sikerében?
Az exportmarketing terv a nemzetközi marketingstratégiáddal kapcsolatos belső kommunikáció útmutatójaként szolgál a folyamataidban.
Bár az eddig megszokott marketingedhez hasonló stratégiákat is alkalmazhat, az exportmarketing általában nagyobb kihívást jelent egy vállalkozásnak, mivel exportőrként (isten hozott az új szerepkörben) más
- kultúrákhoz,
- vágyakhoz,
- fájdalompontokhoz,
- eszmékhez
- és ízlésekhez kell alkalmazkodnod.
Tehát az egyméretű cipőt mindenkinek elve, azaz, hogy ugyanazt alkalmazd, mint itthon a marketingedben, nem működő technika.
Azonban egy piackutatáson alapuló, részletes exportmarketing terv az új piacod mentora lehet.
4P modell és az exportmarketing
Létezik egy olyan kifejezés a marketing világában, hogy marketingmix.
A marketingmix alkalmazása a vállalati, marketingtevékenységek közismert szereplője.
Hiszen azoknak a marketingeszközöknek a kombinációját jelentik, amelyekkel egy termékkel vagy szolgáltatással elérni kívánt marketingcélt érheted el.
A marketingmix első verzióját még 1948-ban James Culliton dobta be a köztudatba, aki úgy fogalmazott, hogy a marketing döntéseknek úgy kell működnie, mint egy receptnek.
Ezt a gondolatmenetet Neil Borden, az Amerikai Marketing Szövetség tagja vitte tovább 1953-ban, aki nevet is adott neki: Marketing Mix-nek nevezte el a jelenséget.
Így született meg a 4P MODELL
A 4P elemei a következők:
1. Product (termék)
2. Price (ár)
3. Place (értékesítés helye)
4. Promotion (promóció, eladásösztönzés)
A szolgáltatásmarketing kapcsán a szolgáltatásokra vonatkozó jellemzők miatt mindez kiegészült újabb 3P-vel az eredeti koncepcióhoz képest. Így kapta meg a szakma a 7P-t.
A 3 új P-elem:
1. People (emberi tényezők)
2. Physical Evidence (fizikai tényezők)
3. Process (folyamattervezés)
De vajon hogyan alakulnak ennek figyelembevételével az exportmarketinged részfeladatai?
Lépések az exportmarketing-terv elkészítéséhez
Mivel a színdarabod ezen a színpadon még nem játszottad, olyan alapkérdésekkel is foglalkoznod kell, mint hogy a terméked hogyan fog illeszkedni az új piacra?
Mi a prioritás a terveidben? Vajon mennyire rendelkezel alapos piacismeretekkel (és ahhoz szükséges nyelvtudással) a kapcsolatteremtéshez, a kommunikációhoz és az eladások generálásához?
Itthonról fogod menedzselni a folyamatokat, vagy időd és bündzséd is megengedi (egyáltalán megéri-e) helyi fióktelep vagy leányvállalat létrehozását?
Léteznek-e korlátozások a piacra lépés módját illetően és melyek a szokásos értékesítési csatornák a szóban forgó export piacon a tiédhez hasonló termékek kapcsán?
Ennek mentén most nézzük végig az export marketingterved lépéseit.
Exportmarketing-terv – lépésről lépésre útmutató
Először is:
1. Döntsd el, hogy hová szeretnél exportálni.
2. Adj választ arra, hogy milyen okból és miért választod ezeket a piacokat.
3. Legyen fókuszban, hogy mit akarsz exportálni vagy milyen tevékenységeket kívánsz végezni.
4. Tudd meg, hogy van-e bármilyen támogatás vagy kritériuma az exportmarketingnek.
5. Mekkora árbevételre számítasz és milyen időszakban.
Noha az exportmarketing-terv kidolgozásakor számos tényezőt figyelembe kell venni, tartsd szem előtt a következő fontos dinamikákat:
1. Ásd bele magad a kulturális különbségekbe
A helyi szokások, az üzleti etikett megismerése az elsődleges, hiszen minden ország más lesz.
Az attitűdök, a kulturális tudatosság, a kulturális meggyőződések, nyitottság bizonyos tevékenységek és termékek iránt mind fontos tényezők, amelyeket figyelembe kell venni, mielőtt értékesítési folyamatot vagy akár marketingkommunikációt tervezel.
2. A marketingmix összes elemét dolgozd ki
A fenti 7P alapján ismerned kell a terméked előnyeit, és pontosan azt a terméket, ami az adott piacon életképes és hajlandók megvásárolni.
Valamint az árstratégiád, a fizetési feltételeket, a viszonteladók jutalékát.
Azt, hogyan népszerűsítenéd ezeket az árukat és szolgáltatásokat.
Az értékesítés helyét illetően a földrajzi elosztás, a logisztika, szállítmányozás is szóba jöhet. Vagy éppenséggel az, hogy milyenek az értékesítők jellemzői (kiskereskedelem, nagykereskedelem) és a folyamattervezés során a teljesítménymutatók meghatározására is sort ajánlott keríteni (KPI mérése).
Ezek ugyanis befolyásolhatják, hogy milyen eladásösztönzés lesz sikeres a marketingtevékenységedet illetően az offline marketing eszközöktől egészen az online vagy digitális eszközökig.
3. Lásd a helyed a piacon
Hogyan illeszkedik majd a céged és a terméked a külföldi piacra, és hogyan fogadja majd a piac a márkád?
A piaci helyzeted definiálásával olyan tényezőkre összpontosíts, mint a márkád erősségei és értékajánlata. Az értékajánlatod egy kommunikációs mikroszkóp. Villanyt kapcsolva egy sötét teremben abban segít neked, hogy megvilágosítsa és felnagyítsa a lényeget.
Az értékajánlat egy ígéret (mint ahogy a márkád is az).
A külföldi piacot tekintve ebben a kulturális tényezők, külföldi jogi és társadalmi tényezők, nemzetközi piacelemzés, de még a demográfiai és technológiai trendek is közbeszólhatnak.
4. Hozz létre egy SWOT vagy PEST elemzést
A márkád belső és külső környezetének kontextusában kezd el értékelni a szerepedet. Ezzel konkretizálhatod az erősségeid, gyengeségeid és világos képet ad arról, hogy milyen terveid vannak. Tehát ismerd meg a piaci erőket és mozgatórugókat.
Kétféle elemzést ajánlunk ehhez:
- SWOT elemzés (erősségek, gyengeségek, kockázatok, esélyek)
A SWOT elemzéssel feltérképezheted egy piac, egy konkrét iparág, termék, szolgáltatás stb. piaci életképességét, illetve megismerheted, hogy mely feladatok a legfontosabbak stratégiai szempontból. Bővebb infó a wikipediából a SWOT kapcsán.
- PEST elemzés (gazdasági, társadalmi, technológiai erők; iparági trendek, politikai erők). A SWOT analízishez hasonlóan a PEST négy komponenst tartalmaz: P olitical, E conomic, S ocial / Cultural és T echnological.
5. Költségkeretek
Az exportmarketing-tervben a marketingre szánt költségvetést figyelembe véve tervet készítesz, hogy milyen büdzséből tudsz gazdálkodni.
A marketing és promóció, a kommunikáció tekintetében is. Mennyi erőforrást fog igényelni a munka, a hosszútávú stratégia, és a rövidtávú taktikai lépések megvalósulása?
6. Buyer persona és célország megismerése
Figyelembe kell venned a piac méretét, a demográfiai jellemzőket.
Piackutatás keretében ismerd meg a problémáikat, kihívásaikat, örömüket és bánatukat, kifogásaikat.
Azt, hogy milyen előnyökre, következményekre vágynak. Ismerd meg, hogy hogyan kommunikál ez a közeg, hogy megfelelő nyelvezetet és felhangot üthesd meg.
Ami itthon működött, nem feltétlenül fog egy másik országban is.
Összegzés: exportmarketing-stratégia kialakítása
Az export marketingstratégia lépései közt van:
- hogy milyen a terméked,
- milyen ajánlatot adsz,
- milyen csatornán fogod terjeszteni,
- hogyan pozícionálod a márkád,
- milyen a marketingköltségvetéssel viszed véghez (amivel ezt megvalósíthatod).
Szeretnéd tudni, hogy az egyes stratégiai lépések hogyan állnak össze egyetlen hatalmas, összefüggő ügyfélszerző gépezetté?
Függetlenül attól, hogy mit értékesítesz és melyik országban, a digitális marketingstratégiád továbbra is magában foglalja a buyer personák kialakítását, a célcsoportod igényeinek azonosítását (mik a vágyak, motivációk, a fájdalompontok) és az értékes online tartalmak létrehozását.
Akár más nyelven.
Érd el a megfelelő embereket, a megfelelő helyen, a megfelelő időben itthon vagy export tevékenységed során külföldön. Segítünk megalkotni az online marketingstratégiád.
A Moonshotnál
- A projektmenedzsment területen az egyes szakterületek (fejlesztők, dizájnerek, szövegírók, Google Ads-esek, SEO-sok) összehangoltan dolgoznak együtt.
- Nemzetközi és nagyvállalati IT projekteken edzett módszerekkel és projektmenedzsmenttel dolgozunk.
- Érthető nyelvet beszélünk magyarul és angolul is, amit nem informatikus szakemberként is megértenek az ügyfeleink.
- Amerikai ügyfeleink havi 50 új üzleti megkeresésének tervét havi 100-ra bővítettük, miközben az ajánlatadás sebességét is növeltük.
- 8 országban és 10+ iparágban hoztunk létre üzleti megkeresésekkel teli levelezőket és havi többmillió dollárnyi leadet szerzünk az ügyfeleinknek jelenleg is.
Online marketing workshopunk segítségével kézen fogunk és kivezetünk az online marketinged rejtelmeiből téged is.