Keresés
Close this search box.

2023. július 23. 14:52

Miért veszélyes egyedül belevágnod egy export stratégia felépítésébe?

Export stratégia

Szóval el akarod adni a világnak? Export? Jó helyen jársz.

Számos magyar vállalkozás a növekedés és a siker elképzelhetetlen magasságát ugrotta már meg a termékei exportálásával. A történetekben gyakran a piacra lépés módja határozta meg azt, hogy végül sikeres lett-e a cég az exporttevékenységben.

De mielőtt kezdeti lelkesedéssel alapos tervezés nélkül tövig nyomnád te is a gázpedált – ezzel pedig bukásra váltanál bérletet –, ismerd meg az okokat, miért nem érdemes a nemzetközi törekvéseknek egyedül nekivágni.

Ha ültél már valaha tanácstalanul akár egy szezonális hazai kampányod ötletdokumentuma, módszereid, tartalmaid felett azon gondolkodva, hogy

  • „ez a múltkor sikeres volt, de most vajon kell-e rajta változtatni bármit is?”
  • „miért nem segített ez a landing a múltkori kampányban?”
  • „nem azok a számok jönnek, amit elvárnék”!
  • „én ezt nem olvasnám el, biztos más se fogja”.
  • „most valahogy kevesebb a feliratkozó, a hirdetések sem futnak akkora sikerrel”.
  • „túl sok gondolatom van és nem találom az elejét”.

Akkor ez a cikk neked szól.

Mert a nemzetközi lehetőségekre nyíló tér egyszerre tűnhet tágas mezőnek, de egyben egy járatlan és kitaposatlan útnak; a korlátlan lehetőségek nyílt vízének vagy épp veszélyes és viharos hajózásnak.  

Térkép nélkül eltévedhetsz, de könnyen aknamezőre is tévedhetsz. Majd azzal nyugtatod magad, hogy „csak azért nem jönnek a konverziók, mert mindenki az olcsóbbat veszi odakint is.”

Majd hirtelen olyan külföldi riválisokkal szembesülhetsz, akik ijesztő előnyökkel rendelkeznek. Nekik jelentősebb pénzügyi forrásaik, esetleg fejlettebb technológiájuk, kiváló termékajánlatuk, erős márkájuk és kidolgozott marketingstartégiájuk lesz.

Elkerülhetetlen tény, külföldön egy új tereppel, célcsoporttal, fájdalompontokkal szembesülsz. Itt nincs meg az eddig megszerzett versenyelőnyöd.

A különböző országokban eltérőek lehetnek a döntéshozatalt befolyásoló tényezők, valamint azok is, amelyek egy adott terméket vagy szolgáltatást vonzóvá tesznek.

Ezért pontos mérés, piackutatás és konkrét marketingstratégia híján nemzetközi vizekre lépni épp olyan, mint technika nélkül kihajózni a nyílt vizekre.

Az 5 legfontosabb stratégiai lépésről a külföldi piacokra való belépésnél, már írtunk korábban.

A nemzetközi piacokon végzett márkaépítés versenyelőnyt jelenthet

Fejlesztheti a hazai vállalkozásodat is (belföldi sikerek).

Az export lehetővé teheti számodra a márka ismertségének növelését, a piaci rések kihasználását. Ehhez nemcsak egy alapos SWOT- elemzésre lesz szükséged, ahol felméred az exportra való felkészültséged, hanem cselekvési tervre is az adott piacra való belépéshez.

Világos és megvalósítható lépések teremtik meg a jelenlétet az adott piacon.

Ezt a tervet a leendő új piacokon végzett kutatások alapján szükséges meghozni, például hogyan éred el az ottani ügyfeleket, mi lesz a legjobb értékajánlatod, hogyan szállítod a termékeidet vagy szolgáltatásaid.

Olyan kérdések is felmerülnek majd, mint hogy

  • mikor szükséges módosítani a terméked a helyi kultúrához és szabályozásokhoz?

  • hogyan szerezhetsz külföldi domaint, és milyen segítségre lehet szükséged ehhez?

  • milyen külföldi szakmai rendezvényekre célszerű kimenni és milyen támogatást kaphatsz ott?

  • reálisan mennyi ideig tart az online értékesítés megkezdése, ha e-kereskedelmi platformon keresztül értékesítesz és milyen további lépéseket kell tenned ennek eléréséhez?

 Menni fog ez egyedül?

Rengeteg az infó a világban, túl kevés az időnk, és néha azt se tudjuk mit akarunk.

1. Azonosítani az exportálandó terméket vagy szolgáltatást, és ellenőrizni annak exportképességét – KINTI TAPASZTALAT HIÁNYA

A nemzetközi értékesítéshez idő és erőforrás szükséges.

Konkrét marketingstratégia (és taktikai lépések) híján menet közben nem fogjuk tudni, hogy vétünk-e hibákat a hajózás közben (egy elszalasztott irányfinomítást), hogy mit kellene máshogy tennünk ahhoz, hogy gördülékenyen haladhassunk tovább.

Illetve utólag bosszankodunk, ha nem sikerül helyes tempót választanunk (túlpörgött motor, sebességmérő hiánya).

Lehet, hogy kitaláltál egy piacot lenyűgöző terméket vagy szolgáltatást (esetleg itthon már piedesztálra állított termékről van szó).

Mindehhez rendelkezel a folyamatos csiszolásnak hála egy vevőszerző folyamattal, landing oldalakkal és megfelelő automatizmusokat gyártottál le – előre megírt tartalmaid, hirdetésszövegeid és hírleveleid várják a „kopizást” az adott nyelvre.

Valami mégsem jó.

Gyakori mondat. Utólag

Éppen ezért szükséges az itthoni jól bevált marketingmixet újragondolnod, az értékesítési, marketing és vállalkozásműködtetési folyamatokat felülvizsgálnod.

Ehhez néha szükséges az is, hogy az exportban kicsit vagy nagyon átalakítsd a termékedet és marketingtevékenységed a célpiac sajátosságainak megfelelően formálva. Tehát figyelembe kell venned az adott ország fogyasztói szokásait.

Ismered őket?

Ha nem, honnan fogod megismerni?

Mindent ahhoz a piachoz kell igazítanod, ahol a márkád kilép a színre – és a tervezéskor feltétlenül figyelembe kell venni az eltérő kulturális és üzleti sajátosságokat is.

Random ötletek helyett módszertanra van szükséged.

A Moonshotnál éppen ezért az exportban is közösen együtt lélegzünk a cégeddel.

Full export marketing ügynökségként az exportban való gyakorlatias tapasztalattal és bizonyított módszertannal már a kezdetektől erős magyar cégeket építettünk fel a nemzetközi ligában való eredményes szereplésükhöz.

Az első ügyfeleinkkel – USA, Svájc, Németország, Kanada – való közös munka során szárba szökött az exportban szerzett jártasságunk is. Őket az exportjukban is segítettük.

Velünk tehát megérted és megtalálod a módját, hogyan lehet befolyásolni a globális digitális közönséget és létrehozni megfelelő közösségi médiastratégiákat.

2. Piackutatás készítése az érdeklődésre számot tartó országokról – TUDÁS HIÁNYA

Inkább legyél proaktív, mint reaktív.

A globális piacon való sikeres versenyhez időre és elkötelezettségre van szükség. Ezért lehet, hogy szükséged lesz néhány új munkatársra, forrásokra, szoftverekre, programokra, csatornákra.

Új taktikai módszerekre.

Azt tippelem, hogy itthon már elég jól körbehatároltad, hogy kinek szeretnél eladni, folyamatod is van az eladásra.

De vajon ezt tényleg pontosan tudod?

  • Tényleg azok az ideális vásárlóid, akiket annak gondolsz a külföldi piacon is?
  • Lehetséges-e, hogy az ideális vásárlódról valamit rosszul gondolsz?

  • Melyik terméked hoz majd újdonságot a piacra? Mennyire telített a piac?

  • Versenytársaid ugyanazt biztosítják, de nem kell fizetniük a szállítási költségeket?

  • Mennyire versenyképesek az áraid, ha figyelembe vesszük a szállítási költséget?

  • Tényleg az a fájdalma a célcsoportodnak, amit te gondolsz?

Ne vitamin legyél, hanem fájdalomcsillapító, az azonnal segít.

Segítünk felépíteni a terméked értékajánlatát. Attól, hogy jó a cuccod és hangos vagy, még nem biztos, hogy a vevőid figyelni fognak rád.

Értékajánlatod az egyes célpiacokhoz formálva alakul, figyelembe véve azok preferenciáit, elvárásait és fájdalompontjait.

Fontos kérdések továbbá, hogy milyen ajánlatot adsz, milyen csatornán fogod terjeszteni, hogyan pozícionálod a márkád, milyen a marketingköltségvetéssel viszed véghez.

Kiváló tartalmak, forgalmat szerző folyamatok, azok sikerességét mérő szoftverek mellett többféle információval kell majd zsonglőrködni.

Legyen az épp a Google Analytics, Ahrefs, integrációk beállítása és kezelése vagy egy transzparens projektvezetés Trelloval. Hirdetések vagy automatizáció, tartalomgyártás, SEO, konverzióoptimalizálás, analitika, tartalomstratégia, kulcsszó kutatás, forgalomszerzési- és terelési stratégia, pozícionálás, mérés és riporting, utánkövetés és finomhangolás.

A Moosnhot nemzetközi és nagyvállalati IT projekteken edzett módszerekkel és projektmenedzsmenttel dolgozik. Tudjuk, hogy mely technikák, módszerek mikor és hogyan működnek, sőt az is, hogy MIÉRT.

Figyelünk az üzleti összképre és a marketingrészletekre.

Az exporttevékenység kiépítése során ma már rálépve a digitalizáció útjára rengeteg online megoldás támogatja az exporttevékenységeket. A digitális technológiák használata új lehetőségeket kínál a kis- és középvállalkozásoknak a külföldi piacra lépés és siker érdekében (Hervé et al., 2020a).

3. Idő és energia, van olyanod nagyvonalúan? – ENERGIAFORRÁS HIÁNYA

A leghatékonyabb exportőröknek időbe telik, hogy meghatározott régiókat/országokat célozzanak és hódítsanak meg. Mindezt működtetni kívánt belföldi vállalkozás(uk) mellett kivitelezve.

Minden egyes területhez kicsit igazodni is szükséges, mert nagyon eltérhet a hazai irányvonalaktól.

Céljaid akkor lesznek sikeresek potenciálisan, ha eléggé konkrétak, mérhetők, elérhetők, relevánsak és időhöz kötöttek.

A célpiacoknak alapos piackutatáson kell alapulniuk, amely olyan tényezőket is figyelembe vesz, mint a kereslet, a verseny, a piacismeret, a szabályozás, a kultúra és az értékesítési csatornák.

A digitális tér előnye, hogy egy jól beállított mérési stratégiát követve a felhasználók minden egyes rezdülését figyelemmel tudod kísérni.

(Korábban már beszéltünk a SWOT-elemzésről és a PESTEL-elemzésről a célpiacok azonosításához és rangsorolásához.)

Gondolkozz rövid távú, középtávú és hosszú távú tervekben – főleg az export esetében.

Minden államnak megvannak a saját adói és megfelelési kritériumai, minden országnak megvan a saját kultúrája. Tehát egy exportpiac választása ne egy szakmádbeli vezetővel folytatott beszélgetésen alapuljon.

Ha viszont olyanokkal startolsz el a nemzetközi üzletfejlesztésbe, akik már több tucatszorra járják meg ugyanezt az utat, akkor nem csak sikeres és eredményes lesz az utad, hanem vargabetűket nélkülöző, időben és befektetésben nyereséges és hatékony is.

Összegzés

Exportálni.

Ez a szó inkább gyomorgörcsöt vagy egészséges izgalmat vált ki belőled?

Az export macerás, rengeteg mindenre kell figyelni.

Behozhatatlan versenyelőnyt jelentenek azok a stratégiai és taktikai szakemberek, akinek a konkrét megvalósításban is évtizedes, sokrétű és valóban gyakorlati tapasztalatuk van.

Ezért tartunk Export marketing workshopot, hogy legyen egy olyan lehetőség, ahol az exportsikereid és a sikerokozók vannak mindennek a középpontjában.

Cégedre szabva.

Mert a témában való járatlanságok és bizonytalanságok, valamint a piacismeret hiánya miatt maradnak távol a cégek az exportlehetőségektől.

A jövőben pedig szakemberekkel értelmezheted a teljesítményeid, részletes tervet kapsz a sikerhez, mert működésed megtérülésre optimalizáljuk.

Annak van elsőbbsége, aki most úgy dönt – előrelátóan –, hogy részt vesz egy Export marketing workshopon.

Az exportban előnyt szerezhetsz, amikor mindenki más behúzza a kéziféket.

Cseréld a “bezárom” a cikket kattintást a “jelentkezem” kattintásra!

Szűcs László

Szűcs László

összes cikke

Iratkozz fel hírlevelünkre

Iratkozz fel a hírlevelünkre még ma, és navigálj magabiztosan az exportmarketing világában.

További cikkek

5 exporthiba

5 hiba, ami miatt nem tudsz sikeres lenni az exportban

Ha márkádat külföldre bővíted és a további növekedéshez új, nemzetközi piacokat keresel, már a kezdeti lépéseknél megizzasztó marketingakadályokkal találhatod szembe magadat. Aki csak a termékében bízik, és kevésbé törődik a nemzetközi marketing részletkérdéseivel, könnyen orra bukhat.

IRATKOZZ FEL

HÍRLEVELÜNKRE

Iratkozz fel a hírlevelünkre még ma, és navigálj magabiztosan az exportmarketing világában.