Hogyan leszel tényező a piacodon, külföldön is? – kikívánkozik talán belőled is teljesen jogosan a kérdés. Ami ennél is nagyobb prioritás, hogy egyáltalán érdemes ma export célkitűzésben gondolkodni, vagy csak az illúzióinkat hizlaljuk kövérré?
Válaszunk meglepő lesz.
Megesett veled, hogy gyöngyöző homlokkal ültél az irodában és azon gondolkodtál, hogy megéri-e exportban gondolkodni vagy sem?
Igazából mindegy is milyen piacról, milyen szakmáról van szó, a lényeg ugyanaz: az export bizony komplex folyamat.
Rengeteg kutatásra, piacismeretre és gyakorlatias tervre van szükség ahhoz, hogy megbizonyosodhass arról az export-erőfeszítéseid megtérülnek-e a jövőben vagy sem.
Ábrándozni a rózsaszín ködben és azt gondolni, hogy ösztönösen ráérzünk a piac szívverésére csak önámítás.
Tehát érdemes-e exportban gondolkodni?
A válaszunk IGEN és NEM is.
De ennél fontosabb kérdés is vár válaszokra, mint az, hogy megéri-e.
Paradoxon. Magyarázom.
Nem éri meg az export, mert egy centrifugában vállalkozunk
Egy túlélő teszten veszünk részt már évek óta.
Az export nyílt vízére hajózás, az újfajta és eddig ismeretlen üzletfejlesztés is csak a gazdasági környezet kontextusában értelmezhető.
Az amúgy is ismeretlen és fejletlen és rugalmatlan raktározási és szállítási megoldások, a gyakran átláthatatlan logisztika; a hely- kultúra- és igényismeret, a piacismeret hiánya; valamint a lokális kapcsolatok nélkülözése jogosan teszi ki a mondatunk végére a kérdőjelet.
Ezek a leggyakoribb exportgátló tényezők, amelyek még a friss kutatások szerint is piros lámpát mutatnak az export útján. Nem véletlen, hogy a magyar vállalkozók kevés perspektívát látnak külpiacokban.
Tényleg ennyire rossz lenne a helyzet? A számos magyar exportsiker nem erről számol be (írtunk róla).
Egy hintaló a mindennapi vállalkozói élet
Ez tény.
Korábban szó volt róla, hogy egy inflációs környezetben a stratégia nélkülözését, a marketing „meg nem értésének” luxusát a sikeres vállalkozások és cégek sosem vállalják be – számukra stratégia nélkül létezni maga a nagy betűs LUXUS!
Arról is írtunk, hogy mit tehetünk a digitális marketingünkkel recesszió idején. Az inflációs környezet ugyanis mindig egy “úszol, vagy megfulladsz” helyzetet teremt.
Hiába volna szükségünk egy stabil székre, a fentieket is figyelembe véve rendszeres tervezés és újratervezés nélkül nem fogjuk tudni megvalósítani a stabilitást.
Marad a hintaló.
Te heti hány alkalommal ülsz oda a vállalkozói tervezőasztalodhoz? Ha a válaszod elég kurta, akkor a válaszunk a cikk elején feltett kérdésre valóban
a NEM lesz.
(Nem éri meg exportba fektetni.)
A jelenlegi helyzetben stratégia nélkül bevételeket, kiadásokat, marketinget, értékesítést tervezni életveszélyes.
Nemcsak külföldön, de belföldön is.
Megéri az export, mert az itthoni lehetőségeknél szélesebbre tárja az ajtót
Az export voltaképpen elősegítheti az eladásaid növelését belföldön, valamint a piaci részesedésed kiterjesztheted az itthoni beszűkült piacodon is.
Segítségével több lábon álhatsz.
A hazai piactól való függőséged szorító karjai lágyulni kezdenek, felturbózza a versenyképességed és új erőforrásokhoz és technológiákhoz is juttathat.
A válság nemcsak arra lehet alkalmas, hogy rendbe tegyük a házat; hanem arra is, hogy végre kimerjünk lépni a nyílt vízre, amit egy békés időszakban kevésbé tennénk meg.
A magas inflációs környezet viszont komoly stratégiai és taktikai kihívást jelent, ugyanakkor stratégiailag lehetőség is egyben.
Plusz pontot jelent a pro-kontra listádon
Az igen vagy nem harcában plusz pontot jelenthet az IGEN mellett az is, ha a sikered lángjainak táplálásához megvan
- az üzemanyagod (pénzforrás, befektetés, tőke),
- a hő (kellő elszántság, motiváció, terveidet támogató szakmai csapat),
- és a folyamatos oxigénforrás (a tudatos marketing, értékesítési folyamatok, piacismeret) – a katalizátorod.
Ha bármelyiket kiveszed az egyenletből, azzal megszakítod a magasba törő lángot eredményező láncreakciót.
Tehát idővel ki fog égni az exportterved. És te magad is.
Amennyiben a fenti eszközök a rendelkezésedre állnak, akkor megéri exportban gondolkodni.
De ennél azért még mindig összetettebb a téma.
Hiszen a legfontosabb kérdést még fel sem tetted: vajon készen állsz-e az exportra?
Megéri-e az export – ennél fontosabb kérdés is van
Ha létezik is olyan terméked vagy szolgáltatásod, amely nemzetközi vonzerővel bír, előfordulhat, hogy valójában nem állsz készen a nemzetközi kereskedelemre.
Egy már létező, többszereplős piacon a puszta jelenlét semmit nem garantál.
Fenekestül fel kell forgatni, értéket adni, kimozdulni a bevett normák és az “így szoktuk” típusú berögződésekből. Együtt kell lélegezni a külföldi célcsoportoddal és hozni egy új lendületet.
A készen állok-e tehát jóval fontosabb kérdés, mint a megéri-e kérdése. Mert, ha meg is éri, de nem állsz rá készen, annak kombinációja komoly arcra esést jelenthet.
Készen állsz a külföldi piacra vagy neked is sebes lesz a térded?
Korábbi cikkükben összeszedtünk 10 exportkérdést, amely segít eldönteni, hogy készen állsz-e a külföldi piacra lépni – méghozzá sikeresen.
Tekintsd ezt az exportpotenciálod felmérésének.
Nyisd meg, és menj végig a kérdéseken.
A vállalkozásod export-képességének eldöntésében olyan tényezők is beleütik az orrukat, mint a kapacitás, erőforrások és menedzsment mérete és milyensége. Vagy éppenséggel az, hogy ténylegesen mennyire piacképes terméket vagy szolgáltatást tudsz nyújtani globális szinten.
És ennél jóval konkrétabb kérdések is ráncolhatják a homlokodat. A válaszokért kezdj a tíz kulcskérdéssel.
Összefoglalva: megéri-e az export vagy sem?
A saját magadnak adott megnyugtató válaszhoz alaposan meg kell vizsgálnod a céged, mielőtt a külföldre piacra lépés mellett döntenél.
Számítani fog a termék életképessége.
Tovább a piackutatási eredmények, a vállalati teljesítmény és emberi erőforrások. A pénzügyi és logisztikai források épp annyira főszereplők a darabodban, mint a jól átgondolt marketingstratégiára és a rendelkezésre álló eszközök kreatív kombinációja (leadszerzés, kommunikáció, kampányok).
A márkaépítés egy folyamat. Külföldön is.
A marketing továbbra is egy középtávú befektetés. Az erős online láb a versenyképesség alapfeltétele. Az exportban maszatolni nem lehet, csak kreatívan és tudatosan tervezni. A krízis viszont mindig változásra ösztönöz.
Export marketing workshopunk segít elkerülni, hogy az improvizáció kalibrálja el a sikereidet. Derítsd ki 1 nap alatt, hogy mik lesznek az export marketing terved fő alappillérei.