Keresés
Close this search box.

2024. február 23. 15:35

Hogyan elemezd a konkurenciád, ha exportra készülsz? – versenytárselemzés tippek

versenytárselemzés tippek

KKV-ként visszatérő kérdés a növekedés és az, hogy hogyan növekedj a hazai piacon? Egy lehetséges megoldás, hogy lépj ki a az országhatáron túlra és exportálj! Keresve sem találhatnál erre alkalmasabb időzítést, amennyire egyszerű azonban a válasz, annyira körültekintőnek kell lenned, ha szeretnél sikert is elérni az exporttevékenységed során.

Ahhoz, hogy eredményes legyen a nemzetközi terjeszkedésed, tudnod kell, kikkel kell megküzdened a piacon a vevőid figyelméért, és piaci pozíciódat felmérve az előnyökre fókuszálva alkosd meg a sikeres exportstratégiád.

Üdv a ringben

Ugyanazt a problémát, vágyat jóformán ugyanúgy oldja meg/teljesíti be a konkurensed terméke, szolgáltatása, mint a tied? Ők a közvetlen versenytársaid.

Az indirekt konkurenciád beazonosításához eggyel (vagy többel) hátra kell lépned, ők ugyanis sokszor alternatív módon, de ugyanarra a vevői igényre reagálnak.

Például egy kisgépes élményrepülést szolgáltató cégnek közvetett versenytársa lehet egy elektromos hajókat bérbeadó cég, vagy akár egy versenyautó- élményvezetést kínáló vállalkozás is, hiszen mindhárman az adrenalinra szomjazó, szabadidejét aktívan eltölteni kívánó ügyfeleket szolgálják.

Ráadásul a piacra folyamatosan lépnek be újabb versenytársak, így a jövőbeli konkurencia figyelését nem érdemes elhanyagolni.

Mit vizsgálj a versenytárs elemzés során?

Piaci pozíció: milyen helyet foglalnak el a piacon, a piaci részesedés, elérhetőség, és a fogyasztói preferenciák tükrében.

Termék-/szolgáltatás portfólió: mely termékeik/szolgáltatásaik a legnépszerűbbek a vevőink körében, és miben különböznek a saját kínálatunktól.

Árazási stratégia: hogyan pozicionálják magukat versenytársaink az ár-érték skálán, és így mi hogyan alakítsuk ki a saját árazási stratégiánkat.

Értékesítési és marketingtevékenységek, márkaérték: az, hogy versenytársaink hogyan érik el a vevőiket, hogyan kommunikálnak velük, hogyan hatnak rájuk, ráhatással van a mi export marketing stratégiánkra is.

Innovációs képesség: ez összefügg a hosszú távú versenyképességgel, és számunkra is egy meghatározott tempót diktál az új termékek, szolgáltatások, technológiák fejlesztésében.

Ezek a szempontok segítenek nekünk a nyerő exportstratégia kialakításában, amivel sikerre vihetjük a vállalkozásunkat a nemzetközi színtéren is.

Hogyan végezz eredményes versenytárselemzést?

Lépésről lépésre útmutató

  • Azonosítsuk, kik a potenciális vevőink az exportpiacon, és mely szegmensekben szeretnénk versenyezni.
  • Határozzuk meg, kik a közvetlen, közvetett, és potenciális versenytársaink. 
  • Vizsgáljuk meg versenytársaink stratégiáit, termékpozicionálását, piaci részesedését és ügyfélszolgálatát, beazonosítva azokat a pontokat, amelyekben kifejezetten erősek, illetve a gyengeségeiket is.
  • Nézzük meg, hogyan kommunikálnak és értékesítenek versenytársaink, milyen üzeneteket használnak, és milyen csatornákon érik el célközönségüket.
  • Folyamatosan monitorozzuk az új technológiákat és trendeket a piacon, hogy az élvonalban tudjunk maradni.
  • Elemezzünk: nyúljunk az elsődleges források (piackutatás, ügyfél visszajelzések), és másodlagos források felé (iparági jelentések, pénzügyi kimutatások és online eszközök, amelyekkel elemezhetjük a versenytársaink tevékenységét).

Hogyan alkalmazd a versenytárs elemzést az exportstratégiádban?

Szintetizáld az elemzés során kapott adatokat, hogy átlásd az egyes területeket és az összefüggéseket.

A GAP-analízis (a jelenlegi állapot és az elérni kívánt állapot között rés meghatározása) segítségével kristálytiszta képet kapsz arról, hogy melyek a konkurenciád erős pontjai, és miben vagy Te a jobb.

Ebből látni fogod azokat a differenciálódási pontokat,  amelyek alkalmasak az egyedi értékajánlataid megalkotására, amelyek segítségével kiemelkedhetsz a versenytársaid tömegéből. 

Erre már fel tudod húzni az exportstratégiádat, amelyek a meghatározott Kulcs Teljesítménymutatók (KPI-k) segítségével folyamatosan mérni, és csiszolni tudsz a kapott eredmények fényében.

Akinek sikerült

Hazai esettanulmány

Az Omixon-tanulság

Az Omixon egy magyar alapítású, ma már Amerikában is jelen lévő, piacvezető biotechnológiai vállalat.

A cég eredetileg transzplantációs diagnosztikai tesztekre specializálódott, a Covid kitörésével a piaci igényekre és a lelassult donorkeresési folyamatokra válaszul egy saját fejlesztésű, egylépéses PCR tesztet dobott a piacra, ami forradalmasította a Covid beazonosítását. 

Ékes példája annak, hogy a piac reális felmérése, a valós igényekre való gyors reagálás, és a folyamatos innováció az export sikertényezői.

1+1 tippünk a golyóálló exportstratrégiádhoz

Tartsd nyitva a szemed

A piaci verseny soha nem lankad, és ne feledd, a versenytársaid is arra törekszenek, hogy még nagyobbat hasítsanak abból a bizonyos tortából.

Nem dőlhetsz hátra, kell, hogy figyeld, mit és hogyan csinálnak, milyen fejlesztéseket terveznek, azonban ennél még lényegesebb az, hogy a saját céljaid, a stratégiád legyen a célkeresztben.

Ha nem szánsz energiát annak a terv szerinti haladás ellenőrzésére, könnyen kisodródhatsz és csak óriási erőfeszítés árán tudod visszakormányozni magad az eredeti nyomvonalba – miközben a konkurencia szélsebesen elsüvít melletted.

Hallgasd meg azokat, akik a legfontosabbak

Az ügyfeleid visszajelzése szó szerint kincset ér, akár termék- vagy szolgáltatás fejlesztésről, akár ügyfélszolgálatról, akár marketingstratégiáról van szó. Ha Te vagy az, aki értő fülekkel és rugalmas reagálási képességgel fordul a vevői felé, ezzel behozhatatlan versenyelőnyre tehetsz szert az export piaci versenyben! 

Végszó

A versenytárselemzés nélkülözhetetlen összetevője a sikeres export stratégiának.

Nemcsak a jelenlegi piaci helyzetet mérheted fel vele, hanem a jövőbeli trendeket is kikövetkeztetheted, ezzel bebetonozva egy piacvezetői státuszt is akár.

A sikerre vezető export marketing stratégia megalkotása nagy szakértelmet igényel, hiszen a tét sokszor nyomasztóan nagy.

Ha Te sem bíznád a véletlenre a nemzetközi terjeszkedésed sikereit, fordulj olyan szakértői csapathoz, akik 10+ év tapasztalattal, több, mint 200 sikeres export projekttel készek arra, hogy a Te cégedet is az élre repítsék.

Vedd fel velük a kapcsolatot itt – ne várd meg, amíg a konkurenciád teszi ugyanezt.

Szűcs László

Szűcs László

összes cikke

Iratkozz fel hírlevelünkre

Iratkozz fel a hírlevelünkre még ma, és navigálj magabiztosan az exportmarketing világában.

További cikkek

5 exporthiba

5 hiba, ami miatt nem tudsz sikeres lenni az exportban

Ha márkádat külföldre bővíted és a további növekedéshez új, nemzetközi piacokat keresel, már a kezdeti lépéseknél megizzasztó marketingakadályokkal találhatod szembe magadat. Aki csak a termékében bízik, és kevésbé törődik a nemzetközi marketing részletkérdéseivel, könnyen orra bukhat.

IRATKOZZ FEL

HÍRLEVELÜNKRE

Iratkozz fel a hírlevelünkre még ma, és navigálj magabiztosan az exportmarketing világában.